دسته بندی ها

راهنمای خرید

راهنمای فروش

قوانین و مقررات فروش در اپلیکیشن و سایت والا مارکت

 

۱ . قیمت مصرف کننده

شرح: قیمت مصرف کننده همان قیمت مصوب کالاست که روی کالا درج شده است. از قیمت‌گذاری و فروش هرگونه کالا با قیمتی بالاتر از قیمت مندرج روی کالاهایی که “قیمت مصرف کننده” روی آنها درج شده خودداری کنید.

کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی آنها درج نشده، اما دارای قیمت مصوب هستند، باید با قیمت‌های مصوب و رسمی رایج در سراسر کشور قیمت‌گذاری شوند.

از قرار دادن قیمت‌های غیر واقعی و فروش با قیمت اصلی تحت عنوان تخفیف که به نوعی فریب خریدار محسوب می‌شود، خودداری کنید.

جریمه: در صورت مشاهده و احراز تخلف، به میزان دو برابر مجموع اختلاف قیمت کالای فروش رفته از قیمت واقعی و تعداد کل فروخته شده از آن کالا جریمه تعلق خواهد گرفت، کالا غیر‌فعال شده و در صورت تکرار منجر به بسته شدن پنل فروشنده و قطع همکاری خواهد شد.

۲ . فروش کالای غیر اصل

شرح: فروش کالای غیر اصل در والا مارکت اکیدا ممنوع است. اگر محصولی از نظر جعبه، بسته‌بندی، جنس، کیفیت و … با کالای اصلی که توسط مراکز مورد تایید مانند (سایت اصلی برند یا شرکت‌های وارد کننده‌ی قانونی) که کالاهای اصل را به‌فروش می‌رسانند مغایرت داشته باشد، کالا باعنوان “غیراصل” شناخته می‌شود.

همچنین در سایت والا مارکت اگر در عنوان یا تصاویر کالای نمایش داده شده، برند اصلی کالا ذکر شده باشد ولی کالای فروخته شده با نمونه‌ی اصلی کالا مغایر باشد، کالای مورد نظر غیر اصل شناخته شده و امکان فروش این نوع از محصولات در فروشگاه اینترنتی والا مارکت وجود ندارد.

همچنین توصیه می‌‌شود فروشندگان جهت حفظ اعتبار خود و والا مارکت از فروش کالاهای بی‌کیفیت خودداری کنند.

جریمه: در صورت فروش کالای غیر اصل، فروشنده موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل با ۱۰ برابر قیمت محصول فروش رفته ضربدر تعداد کل فروخته شده از آن محصول از ابتدا‏ خواهد بود و والا مارکت مجاز به فسخ قرارداد همکاری با فروشنده می باشد.

۳ . فروش کالای قاچاق، ممنوعه، غیر بهداشتی مضر

شرح: فروش کالاهای قاچاق، ممنوعه و غیربهداشتی که برای سلامت مصرف کننده مضر هستند ممنوع است.

لیست کالاهای ممنوعه اعلام می گردد.

جریمه: در صورت فروش اقلام ذکر شده در لیست کالاهای ممنوعه، کلیه خسارت های والا مارکت به اضافه دو برابر ارزش کالا از حساب فروشنده خاطی کسر خواهد شد.

۴ . لغو سفارش مشتری

شرح: از کنسل کردن سفارش مشتری به دلایلی مثل قیمت اشتباه، عدم موجودی و … جدا خودداری کنید. در‌صورت موجود بودن محصول در سایت و سفارش مشتری از آن کالا، فروشنده ملزم به ارسال کالا است، بنابراین فروشنده باید میزان موجودی محصولات خود را در پنل به‌روز نگه داشته و در صورت نداشتن موجودی، کالا را غیر فعال کند.

جریمه: لغو سفارش مشتری توسط فروشنده به دلایل زیر:

  • عدم موجودی کالا در انبار فروشنده
  • فروش کالاهای ممنوعه
  • تاخیر در تامین و ارسال کالا از سمت فروشنده
  • اشتباه در قیمت‌گذاری

منجر به جریمه ای معادل با دو برابر کمیسیون ضرب در قیمت کالای سفارش گذاری شده (حداقل ۱۰۰،۰۰۰ ریال – حداکثر ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال) خواهد شد.

۵ . ارسال به موقع سفارش مشتریان

شرح: فروشندگان موظف هستند کالاهای سفارش داده شده را به موقع و راس زمان مقرر (از تاریخ مقرر در پنل برای تحویل به انبارهای والا مارکت) به دست مشتریان برسانند.

برای جلوگیری از تاخیر در ارسال کالا، داشتن موجودی کالا الزامی است، بنابراین از موجود کردن کالای بدون موجودی در سایت والا مارکت جدا خودداری کنید.

اگر فروشنده ناچار به تهیه‌ی کالا هم‌زمان با دریافت سفارش است، مدت زمان ارسال کالا به مشتری در سایت باید با محاسبه‌ی زمان تهیه‌ی کالا توسط فروشنده درج شود.

همچنین فروشنده موظف است که میزان موجودی کالا در پنل فروشندگان را به‌روز و مطابق با واقعیت درج کند.

جریمه: جریمه‌ی تاخیر در ارسال کالا (از تاریخ مقرر در پنل برای تحویل به انبارهای والا مارکت)

الف) کمتر از دو روز تاخیر، نیم درصد کمیسیون

ب) بیشتر از دو روز تاخیر، تمام درصد کمیسیون

۶ . مغایرت محموله‌ی ارسالی به انبار

شرح: ارسال کالا یا محموله‌ای که به دلیل هر نوع مغایرت (بدون لیبل یا برچسب صحیح، رنگ، بسته‌بندی، محتوا و مشخصات فنی و …) زمان تحویل محموله در بخش ورود کالا مغایرت برایشان ثبت شده‌ باشد.

جریمه: جریمه مغایرت در ورود کالا برای هر کالای دارای مغایرت مبلغ ۹۰۰۰۰ ریال است.

۷ . ارسال به موقع فاکتور خرید به مشتریان

از تاریخ یکم دی ماه 1398 مسئولیت صدور فاکتور فروش و برگشت از فروش برای مشتری بر عهده والا مارکت خواهد بود.

فاکتورهای مشتریان که درخواست آنها تا قبل از یکم دی ماه ثبت شده است همچنان در پنل قابل مشاهده است و  باید به روال قبل برای مشتریان ارسال شود.

فروشندگان تا پایان دیماه فرصت دارند تا فاکتورهای درخواستی باقی مانده را صادر و برای مشتریان ارسال نمایند، پس از این تاریخ  این قابلیت از پنل حذف خواهد شد پس حتما باقیمانده فاکتورهای درخواستی را تا قبل از این تاریخ ارسال فرمایید.

جریمه: در صورت عدم ارسال فاکتورهای درخواست شده توسط مشتری (تا قبل از یکم دیماه)، کل مبلغ آن فاکتور به عنوان هزینه از حساب فروشنده کسر می شود.

۸ . کالاهای مرجوعی

شرح: درصورتی که کالا به دلایل زیر توسط مشتری مرجوع شود، مستلزم جریمه خواهد بود:

مشکلات فنی / معیوب بودن کالا

گوشی قفل شده / غیر قابل رجیستری

مغایرت محتوا

مغایرت لیبل

مغایرت رنگ

کسری اقلام همراه کالا

کالای استفاده شده

کالای غیر اصل (تقلبی)

عدم اعمال تخفیف

قیمت فروش از قیمت مصرف کننده چاپ شده روی کالا بالاتر است

آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم

اتمام مدت گارانتی / اشکال در مدت گارانتی

ایراد یا اشکال در کارت گارانتی / کارت گارانتی نامعتبر

عدم وجود کارت گارانتی

عدم وجود فاکتور

جریمه: جریمه‌ی مرجوعی کالا به دلایل ذکر شده، معادل دو برابر کمیسیون ضرب در قیمت کالای سفارش‌گذاری شده (حداقل ۱۰۰۰۰۰ ریال – حداکثر ۵۰۰۰۰۰۰ ریال) میباشد.

۹ . بازپس گیری کالاهای مرجوعی از انبارهای دیجی‌کالا

شرحفروشندگان موظف هستند در مورد باز پس‌گیری و تعیین تکلیف کالاهای مرجوع شده به دلایل زیر، اقدامات لازم نسبت به تحویل کالا از انبار والا مارکت را انجام دهند:

  • کالاهای بدون لیبل صحیح
  • کالاهایی که فروشنده تقاضای استرداد آن از انبار را نموده است
  • کالاهای عودت شده از سوی مشتریان به دلایل ذکر شده در مورد شماره ۸
  • کالاهای مرجوع شده به علت مغایرت در ورود کالا
  • کالاهایی که در زمان همکاری، فروش آن‌ها ممنوع و غیر قانونی شده است

در صورت استفاده از ناوگان حمل و نقل والا مارکت ، کالا به فروشنده عودت داده خواهد شد. در غیر این صورت فروشنده موظف است در اسرع وقت نسبت به باز پس‌گیری کالاها از انبار اقدام نماید.

در صورتی‌که حداکثر تا ۴۵ روز پس از اعلام، فروشنده جهت دریافت و استرداد کالاهای مذکور اقدام ننماید، والا مارکت مسئولیتی جهت نگه‌داری این نوع کالاها نخواهد داشت.

جریمه: جریمه‌ی تاخیر در بازپس گیری و تعیین تکلیف کالاهای ذکر شده در بالا، به ازای هر روز تاخیر مبلغ ۹۰۰۰ تومان برای هر کالا است.

 

ارزیابی و رتبه بندی فروشندگان

فروشندگان بر اساس معیارهای ذکر شده در سه گروه خوب، متوسط و بد رتبه‌بندی می‌شوند و بر اساس رتبه‌ی کسب شده، نسبت به ادامه‌ی همکاری ایشان با والا مارکت تصمیم‌گیری می‌شود.

در جدول زیر جزییات نحوه‌ی رتبه‌بندی فروشندگان قابل مشاهده است:

خوب: طبق این جدول، فروشندگانی که کمتر یا مساوی ۱% تاخیر در ارسال کالا، کمتر یا مساوی ۱% لغو سفارش و کمتر یا مساوی ۱% مرجوعی داشته باشند، در رده‌ی فروشندگان خوب قرار می‌گیرند.

متوسط: فروشندگانی که بیشتر از ۱% و کمتر یا مساوی ۳% تاخیر در ارسال کالا، بیشتر از ۱% و کمتر یا مساوی ۲% لغو سفارش و بیشتر از ۱% و کمتر یا مساوی ۲% مرجوعی داشته باشند، در رده‌ی فروشندگان متوسط قرار گرفته و نیاز به بهبود عملکرد خود در اسرع وقت دارند.

بد: فروشندگانی که بیشتر از ۳% تاخیر در ارسال کالا، یا بیشتر از ۲% لغو سفارش و یا بیشتر از ۲% مرجوعی داشته باشند، در رده‌ی فروشندگان بد قرار گرفته و والا مارکت ناچار به خاتمه‌ی همکاری با ایشان است.